söndag 14 februari 2010

Lite Derrida, Vattimo så småningom, Caputo likaså

Hej alla!

Jag börjar så småningom komma fram till det, som jag främst vill diskutera på denna kurs. Min uppsats på senhösten behandlade etikfrågor utgående från den danske religionsfilosofen K E Lögstrups bok "Det etiska kravet" från år 1956. Han tar upp bland annat förlåtelsens betydelse och konstaterar att endast det oförlåtliga är värt att bli förlåtet.

Samma sak skriver John D Caputo i sin nya bok "What should Jesus deconstruct?" (som PAtrik lite tog upp på närdagen). Caputo skriver (med hänsvisning till Jacques Derrida) att det enda som riktigt kan förlåtas är det oförlåtliga (s. 73). Caputo har ett helt stycke om förlåtelse i sin bok och i samma kapitel också stycken om gåvan (the gift), vänlighet och kärlek (alla teman även för Lögstrup). Caputo hänvisar mycket till Derrida, men använder också direkta citat ur NT.

Caputo ingår inte i vår primärläsning, men det gör Derrida. Hans artikel (lämpligen placerd sist i boken) om dödens mysterium skall jag kommentera inom några dagar.

Jag tänkte dock börja med en annan filosof, nämligen Gianni Vattimo, som behandlar frågan om Gud verkligen är död utgående från både Nietsche och Heidegger. Den försöker jag lite närma mig ännu i kväll eller i morgon.

Slavoj Zizek skall jag också ta mig an. Utifrån hans artikel hoppas jag kunna föra en diskussion med åtminståne Jussi. Eftersom jag skrev om etikfrågor, skall jag ännu se om jag finner om någon av skribenterna närmare går in på postetiska problem.

Det är synd att Stanley Hauerwas fattas bland författarna. Jag hänvisade till honom några gånger i min etikuppsats och blev intresserad av hans åsikter främst om hur Jesu gärningar borde tolkas utifrån NT.

John Milbank bör vi väl alla kommentera utgående från Patriks bloggar om honom.

Det ser ut att bli en intressant (och arbetsdryg) kurs, tycks ta lite tid förrän vi riktigt kommer i gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar