måndag 22 mars 2010

Förlåt - och ännu något om Gianni Vattimo

Hej alla,

förlåt mig för att jag ofrivilligt hamnade utanför diskussionen i två veckor. En oväntat intensiv period av både förberedande och avhållna möten höll mig dessvärre sysselsatt de två senaste veckorna både dagar och kvällar, helgar likaså.

Nu är jag med igen. Jag har under mellanperioden dock läst Gianni Vattimos bok "Uskon että uskon" (Jag tror att jag tror) där han framhåller ganska samma synpunkter, som i den artikel, som vi har i vår bok.

Så, vad är det han säger egentligen om sin väg tillbaks till (den katolska) tron. Trons nya betydelse utgår enligt Vattimo ur sekulariseringen. Med den avser han relationen till det heliga, som ständigt försvagats.

Försvagats kanske, men relationen finns kvar och har kanske lite förstärkts på sistone. Vattiomo anser att känslan för moral trots allt finns ännu hos människorna. Vår optimism för vetenskapens ständiga framsteg börjar vackla.
Vattimo skriver att människan i den postmoderna världen är oförmögen att lösa alla vetenskapliga problem. Som exempel tar han bioetikens frågor om genmanipulering, ekologiska problem och - intressant nog - alla de probklem som hör samman med våldsutbrott i storstädernas utkanter.

Vattimo är alltså humanist och ser att människan måste förändras inifrån, godta Jesu förklaringar om möjligheten till en bättre värld, blott vi kunde visa tillit till varandra.
Med ett bibelcitat visar Vattimo vad han menar: "Jag kallar er inte längre slavar, för slaven vet inte vad hans herre gör. Jag kallar er vänner, för allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni ska gå och bära frukt, bestående frukt, så att Fadern ger er vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: Älska varandra." (Joh. 15:15-17).

Vackert citat, eller hur?

Jag börjar nu läsa era inlägg och kommenterar dem efter hand.

Hälsningar
Olav

2 kommentarer:

  1. Vattimo tror Att moralen (och kanske även godheten) finns i människan. Ändå är hon oförmögen Att klara av Att hantera de stora problemen. Vattimo själv reducerar ju Sitt budskap till första Korinterbrevets trettonde kapitel, han tror på kärleken.

    SvaraRadera
  2. Vattimos föreställning om tron, som jag förstått, grundar sig på historiskt kontinuum, uppenbarelser och känslor, vilka kan förändras, inte på uppenbarad Guds ord. Det blev oklart, hur Du skrev, att trons betydelse utgår ur sekulariseringen och ur försvagad relation till det heliga.

    SvaraRadera